Trendy w content marketingu na 2017 rok

Trendy w content marketingu na 2017 rok

Trendy w content marketingu – co będzie „the next big thing”? Przeczytaliśmy opinie różnych ekspertów, przeanalizowaliśmy to, co działo się przez ostatnie 12 miesięcy w marketingu. Sprawdźcie, co będziemy musieli zrobić, by zachować królewski tytuł contentu.

keyboard-1395316_960_720

Firmowy blog tak, ale jaki?

Coraz więcej małych i średnich firm dostrzeże konieczność założenia własnego bloga. Nie jest to jednak takie proste, ponieważ content marketing dojrzał do swojej roli. Po fali powielanych treści i „click baitów”, czyli chwytliwych tytułów odnoszących do fake’owych newsów, czas na zmianę.

Czytelnicy docenią unikalne treści i inny – Wasz punkt widzenia na znane tematy. Coraz bardziej powszechnym zjawiskiem będzie tworzenie swoistych redakcji firmowych blogów, zapraszanie do współpracy fachowców  (również tych związanych z firmą!), blogerów i mikroinfluencerów – ekspertów z różnych dziedzin. To oni pomogą w tworzeniu wartościowego contentu i poruszaniu niszowych tematów.

Zintegrowana dystrybucja

Firmowy blog to nie wszystko. Istotna jest zintegrowana dystrybucja treści – co to oznacza? Po pierwsze płynne przekierowanie ruchu ze strony firmowej na bloga i odwrotnie. Informowanie o działaniach na blogu w firmowych newsletterze, materiałach reklamowych oraz w social mediach. Blog nie jest dodatkiem do działań prowadzonych przez firmę. To ich integralna część. Obowiązkowa stanie się regularność publikowania i inicjowanie dyskusji, dzięki którym dowiemy się, czego oczekują klienci.

shutterstock_41824675

Rozmowa i komunikacja

Od czego zaczynamy rozmowę? Od zastanowienia się co, do kogo i w jaki sposób chcemy powiedzieć. Tu każdy element jest ważny, tak samo jak w content marketingu:

  • co (jaką wartość wniesiemy w życie odbiorcy, czym go zaskoczymy, do jakich zachowań sprowokujemy?),
  • do kogo (kim są nasi odbiorcy, czym się interesują, jakiej wiedzy lub rozrywki możemy im dostarczyć),
  • w jaki sposób (koniec formalnej, bezosobowej komunikacji. Marki będą poszukiwać swojego języka – także w wymiarze wizualnym).

Koniec komunikacji jeden do wielu, czas na personalizację treści i stworzenie poczucia rozmowy w cztery oczy. Niezrozumienie swoich odbiorców, to jeden z najczęstszych błędów popełnianych przez marki, rzutujący na wszystkie działania prowadzone w social media. Ten punkt łączy się z kolejnym, czyli z personalizacją.

shutterstock_193019903

Personalizacja

W 2017 roku marki będą jeszcze intensywniej poznawać swoich klientów, by tworzyć treści dopasowane do ich potrzeb. Wyszukiwanie i odpowiadanie na nie stanie się koniecznością, a wydłużenie treści – optymalnie do 2400-3000 słów oraz optymalizowanie treści pod SEO (i tu pomocne będzie m.in. Google Trends) nieodłącznym elementem prowadzenia komunikacji na portalach i blogach. Personalizacja działa również w drugą stronę – w 2017 roku marki staną się bardziej ludzkie. I tu kłania się storytelling, bezpośrednia komunikacja w social mediach (patrz wyżej) i spersonalizowana obsługa klienta.

Video

Wpisuje się w multitasking, czyli robienie wielu rzeczy na raz i pozwala na szybką konsumpcję treści. Możemy słuchać/oglądać video i jednocześnie wykonywać inne czynności, czyli #najlepiej. Czekamy na rozwój livestreamingu, który wprowadził Facebooku – a w ślad za nim także YouTube i Instagram. Widzimy tu wiele możliwości angażujących fanów do aktywności – relacjonowanie na żywo przybiera różne formy, od prostych relacji np. z pokazów mody czy backstage’ów sesji, po C&A blogerów i kalambur na żywo. Facebook otworzył możliwości prowadzenia własnych programów / vlogów, wykorzystując do tego ogromne, społecznościowe zaplecze. Na razie wygrywa mniejszą, niż na YouTubie anonimowością (a więc odstrasza hejterów) i bazą fanów, z którymi można wchodzić w wiele interakcji – nie tylko za pośrednictwem video.

mozajka_5

Wskaźniki i budżety

Content marketng dojrzał, nie tylko w zakresie samych treści, ale także efektywności. Wedle prognoz w przyszłym roku  content marketing będzie stanowił ponad połowę wszystkich wydatków mobilnych, a w 2020 roku sięgnie aż 63%. Raport dostępny tutaj (wydatków mobilnych.). Dodatkowo, szacuje się, że w ciągu najbliższego roku wzrośnie ok. 70% budżetów przeznaczonych na content marketing. Z jednej strony wskazuje to na jego skuteczność (w końcu coraz więcej marek decyduje się w niego zainwestować), z drugiej jednak oznacza to podniesie poprzeczki, jeśli chodzi o jakość treści.

Konwersje przede wszystkim

Będziemy wydawać jeszcze więcej, licząc nie tylko na sukcesy wizerunkowe, ale przede wszystkim na wzrost sprzedaży on-line. Instagram wprowadził profile biznesowe i statystyki, Facebook modyfikuje algorytmy i pixel konwersji mówiąc między wierszami, że ma gdzieś naszą liczbę fanów (zresztą na parę godzin ukrył tę informację na profilach marek). Nowa funkcja „Sklep” pozwala na bezpośrednie kierowanie ruchu do sklepów internetowych, a precyzyjne targetowanie na wyświetlanie postów tylko wybranej grupie naszych fanów (np. tym, pochodzącym z Poznania). Wszystko po to, aby jeszcze lepiej sprzedawać.

My już myślimy, jak uwzględnić powyższe trendy w strategiach komunikacji dla klientów!